Staar jij naar het probleem, of vind je de oplossing? – Wenneke
Hoe bepaal jij jouw ideale gewicht?
22 oktober 2018
Extra winter- of Kerstkilootjes in aantocht? Hoe vermijd je dat:
5 december 2018
Laat alles zien

Staar jij naar het probleem, of vind je de oplossing?

Afvallen, vermageren, afslanken, diëten,  …. hoe we het ook draaien of keren, het spookt vaak door je hoofd.
Hoe pak ik dat best aan? Hoe stop ik met het eten van chocolade?!
Waarom kan ik dat nu niet laten?!
Waarom heb ik dat stuk taart gisteren weer opgegeten?!
Waarom heb ik geen karakter?!

Deze en vele andere (negatieve) vragen en gedachten passeren de revue.
Elke dag opnieuw!
En toch ben je nog niet afgevallen….

Staar je niet blind op het probleem!

Mogelijk staar jij je nu blind op het probleem, zijnde de chocolade, de taart, de koekjes,….
Wat als je nu eens niet langer naar het probleem kijkt, maar naar de oplossing?

Dit voorjaar had ik de eer deel te nemen aan de cursus ‘Psychodiëtiek’ voor diëtisten.
De docente, Anneleen De Lille is naast psychotherapeut ook coach en auteur.
Gedurende deze intensieve opleiding mochten we zelf ervaren hoe het voelt om niet de hele tijd te graven in het verleden, in wat al voorbij is.

Droom de gewenste situatie

Een hele waardevolle oefening is het ‘dromen, beleven, ervaren’  van je gewenste situatie.
Dus stel dat je geen rommel meer wil in je huis.
Dan beeld jij je in dat er vannacht een mirakel gebeurt.
De rommel is weg.
Daarna ga jij je zo gedetailleerd mogelijk voorstellen hoe je dag eruit ziet.
Let wel je gedraagt je op deze perfecte dag ook zo dat het gewenste resultaat ook behouden blijft.
Opmerkelijk is dat we in deze oefening erg vaak de oplossingen voor het probleem vinden!
En daar kan je dan achteraf mee aan de slag om ook effectief dichter en dichter bij je gewenste situatie te komen.

Ook met eetgedrag en gewicht werkt dit erg goed!
Niet meer de hele dag denken ‘ik mag geen chocolade eten’ , want dan denk je ook aan chocolade….
En de kans dat je chocolade eet, wordt zelfs groter!

Bij oplossingsgericht coachen gaan we dus kijken naar de oplossing, naar wat kan ik dóen.
Zo kan je bijvoorbeeld fruit eten, water drinken, groenten knabbelen, afleiding zoeken, geen maaltijden overslaan…..
Tijdens de zeer eenvoudige en aangename oefeningen ontdek jij vanzelf wat er voor jou kan werken

Onbekend = onbemind

Ik weet het wel oplossingsgericht coaching is niet zo bekend.
En onbekend maakt onbemind, toch?!
Dus geef ik jou de kans om het eens te ervaren!
Boek hier jouw gratis kennismakingsgesprek met de code OPLOSSING GEZOCHT
en ervaar tijdens dit gesprek alvast wat het dan specifiek voor jou inhoudt en hoe fijn het voor je voelt!!

In deze link vertelt psychotherapeute Anneleen de Lille wat meer over wat oplossingsgericht coachen dan eigenlijk is:
voeding-en-diëtetiek-sep-okt-2018-psychodietetiek

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *