Hoe marketing bepaalt wat jij eet!
Wil jij ‘gewoon’ eten…. en toch afvallen!?
8 mei 2018
oh help…. die jeans is te strak!
29 augustus 2018
Laat alles zien

Hoe marketing bepaalt wat jij eet! En zelfs hoeveel….

De zomervakantie loopt weer stilaan op z’n einde en we proberen het leven van de kinderen weer terug in een zekere regelmaat te gieten…
Tenslotte gaat binnenkort de wekker weer aflopen en zullen we ze pas ’s avonds weer terug zien, na schooltijd of na het werk.
Misschien merk jij dat jouw ritme en regelmaat ook wat op zomertijd gezet zijn?!

In de zomermaanden wordt er bij heel wat mensen minder gekookt.
Er worden meer gemakkelijke oplossingen gezocht. Afhaalmaaltijden, een menu van bij de slager, pizza, frietjes of lasagne… die doen het dan goed.
Met het zicht op normale werk- en schoolweekjes beginnen we schoorvoetend aan de normale karweien, zoals dagelijks een gezonde maaltijd op tafel ‘toveren’.
(daarin is ‘toveren’ misschien een fout woord, want dat gaat niet vanzelf!)

In die eeuwige strijd tegen ongezond voedsel speelt marketing een grotere rol dan je denkt.
Je bent je er vast van bewust dat reclame voor eten, ons verleidt om te eten. Denk maar even aan reclame voor ijs tijdens de hittegolf van deze zomer.
Het water kwam je al in de mond bij het idee aan ijs! (en als je niet oplet heb je dat effect zelfs wanneer je dit leest! 😉)
Maar marketing gaat veel verder dan reclame!

Nudging, wat is dat??

Nudging: subtiele ingrepen in de keuzesituatie of de communicatie daarrond die eerder onbewust voor gedragsverandering kunnen zorgen.

Kortom: met nudging wil de fabrikant/productent jou een klein duwtje
(a nudge) in de richting geven van zijn product.

Is nudging (van ‘a nudge’ , zijnde het duwtje in het Engels) dan altijd negatief?
Nee, als ik door fruit en groenten duidelijk zichtbaar te zetten, mezelf en de kinderen stimuleer om meer fruit en groenten te eten, dan is dat eerder positief zelfs.

Helaas, marketing omarmt nudging maar al te graag in een minder gezonde richting.

Marketing, meer dan reclame!

De gemiddelde verpakking bevat maar liefst 3 marketingtechnieken!

De populairste?

  • Prachtige afbeelding van het product
  • Leuke afbeelding van een leuk figuurtje of personage
  • Claim over het product
  • Claim over de gezondheid
  • Voedingsmiddel in een bijzondere vorm (koekje in de vorm van een beertje bv)

Hoe meer technieken we zien op de verpakking hoe ongezonder het product.
Maar liefst 9 van de 10 van die verpakkingen blijken voedingsmiddelen te zijn die volgens de richtlijnen als eerder ongezond gekwalificeerd worden.

Thuis ben ik veilig! Think again….

Dan ben je uit dat ‘walhalla’ vol eten geraakt en kom je thuis, maar helaas is de invloed van marketing niet weg.

In de volksmond zeggen ze: ‘zien eten, doet eten’….
En dat klopt ook echt!!
Het gaat zelfs verder dan dat…. Eten zien, doet ook verlangen naar eten!

Je dacht dat je die tas of kom zomaar kreeg bij aankoop van een pak….
Nee hoor, die is bedoeld om jou vaker aan dat product te laten denken…
en dus daar vaker zin in te hebben.

 

Wat is een normale portie?

Marketing probeert ons stiekem een ander beeld te geven van wat wij als een normale portie beschouwen.  Daarbij zetten de afgebeelde porties de norm.
En kijk maar eens goed, erg veel (lees: bijna alle 😊) verpakkingen tonen een portie.

Opmerkelijk is dat die afbeeldingen een overdreven portie voorstelt.
Enkele voorbeelden nodig?

  • Op de voorkant van de doos ontbijtgranen staat een lekker volle kom afgebeeld. Jouw brein zal een volle kom gaan associëren met ‘een portie’
    Ga je op de achterzijde lezen wat ze een portie ontbijtgranen zien dan lees je daar 25 of 30g. Dat is echt geen volle kom. (of je moet een héél klein kommetje zoeken)

(en dus niet de kom die je vorige winter gratis kreeg bij aankoop van 3 pakken van je favoriete ontbijtgranen)

  • Op de verpakking van broodbeleg zie je boterhammen met dubbel beleg.
    Terwijl een plakje de norm is, registreert je hoofd stiekem dat een dubbel belegde boterham ‘normaal’ is.
  • De pot choco laat een erg dik besmeerde boterham zien.

 

Uit onderzoek blijkt dat de pot choco op tafel bij kinderen echt uitnodigt om dikke lagen te smeren als dat ook zo afgebeeld is. Als er een afbeelding met een normaal gesmeerde boterham op staat, smeren ze dunner.
Na kookprogramma’s gingen ze ook grotere porties eten dan na een tuinprogramma.

 

Anti-marketing-tips:

  1. Negeer claims (beweringen) op de verpakking
    lees vooral zelf de ingrediënten en de voedingswaarde en beoordeel of het gezond is aan de hand daarvan

  2. Laat je niet verleiden door de leuke, mooie verpakking
    je eet de verpakking niet op, dus laat je er niet door leiden.
    mooie vorm, figuurtjes, personages etc
    kijk naar het product op zich

  3. Maak een boodschappenlijstje
    houd je aan het lijstjeen koop wat je nodig hebt
    je wordt minder beïnvloed door wat je ziet dan

  4. Gebruik de marketingtechnieken in positieve zin
    zet fruit en groenten goed zichtbaar
    stop snoepgoed/koekjes goed weg
    maak je gezonde gerechten mooi (vb slaatje in vorm van gezichtje)

  5. Stop thuis de producten in goede bewaardozen
    zo is de marketing meteen weg en laat jij je minder verleiden

Bovendien zullen de producten langer vers blijven en zal je minder weggooien

 

Succes!

 

Zijn deze tips toch niet voldoende om je zomerkilootjes weer weg te toveren?! Maak dan snel een afspraak 0479 098 371


Groetjes

Wenneke

 

Bron: Nutrinews.
https:://www.researchgate.net/projet/Child-targeting-food-marketing
Nutrinews sept 2016
Gezond eten als beloning (L.Vervoort)
Nutrinews Extra 2016
Kinderen gezond leren eten)
Nutrinews december 2017
Gezonder kiezen door nudging (A. Van Kerckhove)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *