Groot van brood? Of alleen maar dik?! – Wenneke
Vermijd gewichtstoename in de herfst met deze tips
26 september 2016
Tip van de week
7 november 2016
Laat alles zien

Groot van brood? Of alleen maar dik?!

Ik ben opgegroeid in de tijd dat de boodschap ‘van brood word je groot’ geregeld naar je hoofd geslingerd werd.
Als je net als ik niet de beste – wat een understatement 🙂 – eter was, dan kreeg jij dat vast ook te horen.

Brood…een dikmaker?!

bread-1245948_1280

In brood zitten voedingsstoffen, zoals (per 100g):
vetten 3.7g, eiwitten 7.0g, koolhydraten 45.6g waarvan 2.9g suikers
Met deze macro-mutriënten levert 100g brood jou 256 kcal op.

100g brood, dat zijn trouwens ongeveer 3 (á 4) sneetjes.

De aandachtige lezer heeft al lang gezien dat er dus best veel koolhydraten in brood zitten.
Daarom raad ik ook aan dit te beperken als je wil afvallen. In de fase van gewichtsbehoud mag je wel terug brood eten, maar dan gezonde soorten en beperkte hoeveelheden.

Waarom minder koolhydraten bij het vermageren?

Als je koolhydraten eet, dan verwerkt jouw lichaam dat tot suikermolecules. Daarbij zal jouw lichaam insuline aanmaken. Insuline zorgt ervoor dat de suikers vanuit de bloedbaan naar je cellen kunnen. De overschot aan energie wordt opgeslagen als vet.

Als je wil afvallen, dan wil je deze vetreserves net kleiner maken. Dus is er glucagon nodig. Glucagon en insuline werken niet tegelijk. Dus door de koolhydraten in je voeding te beperken, ga je minder insuline nodig hebben en dus kan je makkelijker glucagon aanmaken. Dat zorgt voor het vrijstellen van de vetten in je vetreserves. En zo val je dus gemakkelijker af!

Wil je meer weten over koolhydraat arm eten en afvallen, stuur me dan een mail of bericht?
Of reserveer jouw kennismakingsgesprek! Gedurende 30 minuten leg ik je uit hoe dat allemaal precies in elkaar zit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *